Burn-out en Mindfulness als match made in heaven

User practicing mindfulness meditation in lotus pose. Mindful meditating, mental calmness and self-consciousness, focusing and releasing stress concept. Vector isolated illustration.

‘Oh nee, hoor’ dat werkt echt niet bij mij,’ zei de expat in het Engels tegen me. ‘Ik heb het ‘daar ook veel te druk voor, dan denk ik de hele tijd aan alles wat ik in de tussentijd had kunnen doen.’
Ik knikte en zei: ‘Zullen we een korte oefening van 5 minuten proberen?’
Na de oefening lachte hij. Het had hem toch wel goed gedaan. Hij zou het beslist thuis ook gaan doen.

Mensen die een burn-out hebben of er tegenaan zitten, denken vaak dat harder werken de oplossing is. Dat werkte namelijk hun hele leven zo. Hard werken en goede resultaten halen. Bij een burn-out werkt dat op een gegeven moment niet meer omdat het zenuwstelsel overbelast is geraakt. Bij een burn-out zijn mensen zo oververmoeid geraakt dat ze zelfs niet meer kunnen slapen. De gedachten razen maar door en helaas werkt het vele denken alleen maar averechts.

Het is wetenschappelijk bewezen dat regelmatig mindfulness beoefenen stressklachten vermindert.

In de Mindfulness zijn acht basishoudingen die je als mens kunt aannemen.
(Bekijk het leven als een pasgeboren kalf…;-))

1.Een frisse blik
Met deze houding bekijk je dingen alsof je deze voor het eerst ziet.

2.Niet-oordelen

Je leert de houding van een neutrale waarnemer aan te nemen, ongeacht de ervaring. Dit betekent dat je gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties niet beoordeelt (goed/slecht, eerlijk/oneerlijk etc.), maar nota neemt van je gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties.

3.Erkenning
Deze houding erkent, bevestigt en respecteert de dingen zoals ze zijn.

4.Niet-streven
Vanuit deze houding is er geen sprake van bevatten of beheersen, geen afkeer van verandering en geen neiging om ook maar iets te vermijden dat zich in het moment aandient. Je blijft dus met je gedachten waar je bent.

5.Gelijkmoedig
De houding verwijst naar een toestand van evenwicht en doet je groeien in wijsheid. Je gaat meer begrijpen van de aard van verandering, zodat je met meer inzicht en compassie aanwezig kunt zijn terwijl de verandering zich voltrekt.

6.Laten zijn
Met deze houding kun je dingen gewoon laten zijn, zonder de behoefte te proberen om wat zich aandient los te laten.

7.Onafhankelijk zijn
Met behulp van deze houding leer je je eigen ervaring op waarde schatten en van daaruit voor jezelf uit te maken wat waar of onwaar is.

8.Compassie met jezelf

Deze houding kweekt liefde voor jezelf zoals je bent, zonder zelfverwijt of zelfkritiek.

Enne.. oefening baart kunst!

Bron illustratie:
a href=”https://nl.freepik.com/vectoren/man”>Man vector gemaakt door vectorjuice – nl.freepik.com

 

Recent
Social Media
Testimonials
Jacqueline heeft mij geholpen toen ik na 18 jaar besloot uit het onderwijs te stappen als docent. Zij heeft mij door loopbaanbegeleiding zelfvertrouwen teruggegeven. Zij doet dit op een warme, ontspannen maar zeer effectieve manier. Ik denk met veel dankbaarheid terug aan deze fijne en leerzame periode. Bedankt!
Manja ter Meulen
]
Schrijf je in
Meld je aan voor de nieuwsbrief